Wesołych Świąt Biedroneczki!
Dziś porozmawiamy o jednej z tradycji wielkanocnych – lanym poniedziałku tzw. Śmigusie-dyngusie.
1. Wysłuchanie wiersza Władysława Broniewskiego pt. „Śmigus” i próby odpowiedzi na zadane pytania. ( https://www.youtube.com/watch?v=Nsz6b_Z_ROA )
2. Dowolna interpretacja ruchowa treści piosenki o tematyce śmigusowej pt. „Śmigus-dyngus”- piosenkę można pobrać lub odtworzyć ze strony (zielona zakładka u dołu: pobierz plik): https://megawrzuta.pl/download/7f9f0b90105c576adc21cec0baef8899.html?fbclid=IwAR3xyMlSlBVXi_sK6HOXjbSre7xonixYrB5d3PK3eP1CCZDhuUNGYx6wyHs
Próby samodzielnego śpiewania refrenu piosenki.
3. Wykonanie karty pracy załączonej poniżej postu.
Znajdź pięć szczegółów, którymi różnią się obrazki, i otocz je pętlami na górnym obrazku.(Jeśli nie możesz wydrukować karty pracy zrób zadanie ustnie). Dokończ kolorowanie obrazków.
4. Zabawa paluszkowa „Zając wielkanocny”.
Podskakuje zając (paluszki u jednej tworzą zająca i poruszamy udając podskoki), uszami machając (machamy raz jednym raz drugim palcem) tworzy pisaneczki (z paluszków układamy kształt jajka), to w kropeczki (kropkujemy) to w paseczki (w powietrzu rysujemy paski). Później zając zmyka (skaczemy paluszkami) prosto do koszyka (druga rączka tworzy koszyczek), a tam sól (udajemy solenie), masełko (ruch smarowania), chlebek pokrojony(kroimy palcem). Zając zjadł wszystko (ruszamy palcami udając jedzenie) i jest najedzony (masujemy brzuch).
Link obrazujący zabawę paluszkową poniżej:
*Ciekawostka
Kto jeszcze nie ma upominku dla najbliższych…tutaj propozycja wykonania króliczka wielkanocnego ze ściereczki i gumek recepturek. Polecam!!!
Osoby chętne, które chcą podzielić się efektami swojej pracy, przesyłają zdjęcia MMS-em pod numer 504 758 021
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Krasnale!
Oto propozycje zabaw na dzisiaj!
A z okazji zbliżających się Świąt życzymy zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych!
1.„Pobudka” – rodzic czyta wierszyk, a dziecko pokazuje.
Pobudka
Budzą się listeczki, (dziecko się przeciąga)
szemrzą warto rzeczki, (pokazuje ręką wijącą się rzekę – jak wąż i szumi)
śniegi roztopione, (dziecko powoli kuca i kładzie się płasko na dywanie)
w kałuże zmienione (dziecko imituje skakanie w kałuży)
Jaskółeczka czarna (dziecko rozpościera ręce niczym skrzydła)
strzałą niebo szyje, (dziecko lata z rozłożonymi skrzydłami)
śpiewem wita wiosnę (dziecko nuci kiri kiri kiri)
gniazdko młodym wije. (dziecko rękami imituje wicie gniazda)
Motylek cytrynek (dziecko się kłania)
dziarską przybrał minę, (robi zawadiacką minę)
i w moje okienko (dziecko pokazuje w powietrzu kwadrat jako okno)
puka leciuteńko. (dziecko puka w okno).
2. Zabawa logopedyczna „Pan Języczek piecze ciasto” – poćwicz język.
Rodzic czyta opowiadanie i razem z dzieckiem wykonuje ćwiczenia.
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba). Ciasto gotowe, cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować. https://brzechwolandia.edupage.org/text2/?subpage=6
3. Chętne dzieci pieką ciasto z rodzicami! Kochani rodzice, chodzi o to, by dzieci uczestniczyły czynnie w pieczeniu: mogą wsypywać, odliczać szklankami, łyżeczkami produkty, wąchać, mieszać. To jest najlepsza nauka. Osoby, które dzisiaj lub jutro planują wypieki świąteczne z dziećmi serdecznie zachęcamy do zrobienia zdjęć i przesłania ich. 4. Dodatkowo 5-latki wykonują zadanie w kartach pracy ze str. 56.
Osoby chętne podzielić się efektami swojej pracy, przesyłają zdjęcia MMS-em pod numer 504 758 021.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
DROGIE DZIECI, DRODZY RODZICE
Wielkanoc nadchodzi, więc życzyć nie szkodzi: Wielkiego zająca, pisanek tysiąca, Dyngusa mokrego i wiele dobrego! ZDROWIA, NADZIEI I MIŁOŚCI PODCZAS NADCHODZĄCYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH ORAZ SIŁY I WIARY, ŻE JUŻ WKRÓTCE NADEJDĄ LEPSZE DNI
1. Zabawy ruchowe „Ruletka” – bawimy się on line (można pobrać karty w PDF) https://wordwall.net/pl/resource/1116960/gimnastyka/gimnastyka-dla-misia
2. „Wielkanocny masażyk”- dziecko siada plecami do rodzica, rodzic zaczyna opowiastkę;
Mały zajączek mocno śpi i o Wielkanocy śni: Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach) ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami – kropki.) Była też w paseczki, (rysujemy paseczki). I w wesołe krateczki, (rysujemy krateczkę). Ta w malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki). I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek). Cii… WIELKANOC- ach to ty! (całymi dłońmi masujemy plecy)
3. „Wielkanocny koszyk”- można dziś przygotować symbolicznie z dziećmi wielkanocny koszyczek. Wielkanocny koszyczek (Z.Dmitroc) W małym koszyczku Dużo jedzenia, Które niesiemy Do poświęcenia: Chleb i wędlina, Kilka pisanek Oraz cukrowy Mały baranek. Drożdżowa babka, Sól i ser biały, I już jest pełny Koszyczek mały…
Rozmowa na temat produktów, które należy włożyć do koszyczka inspirowana wysłuchanym wierszem, układanie rzeczy w koszyczku, dokładanie produktów, które nie występowały w wierszu, a zwykle mają je Państwo w swoim koszyczku.
9035_olga_i_juliana_wielkanocny_czas_nadchodzi_-_znaa_tradycje_nie_zaszkodzi(1)
Osoby chętne, które chcą podzielić się efektami swojej pracy, przesyłają zdjęcia MMS-em pod numer 504 758 021