Dzień dobry! Zadanie na dzisiaj to zabawa w małego badacza. ????????????????
Woda jest niezastąpiona, na przykład w utrzymywaniu higieny, a więc warto poznać niektóre jej właściwości. Spośród niżej wymienionych eksperymentów z wodą wybierz dwa i wykonaj je.????????????
Osoby chętne podzielić się efektami swojej pracy, przesyłają zdjęcia MMS-em pod numer 504 758 021.
Powodzenia!
1.„Gdzie szybciej?”
Potrzebne będą: 2 szklanki, gorąca i zimna woda, barwnik (np. barwnik spożywczy, atrament, farba)
– Napełnij szklanki – jedną gorącą wodą, a drugą zimną.
– Postaw szklanki obok siebie.
– Wlej do każdej ze szklanek po kropli barwnika.
W obu szklankach woda się zabarwi, ale w szklance z ciepłą wodą stanie się to dużo szybciej.
2.„Chmurka w butelce”
Potrzebne będą: przezroczysta, plastikowa butelka, gorąca woda, kostka lodu
– Napełnij butelkę gorącą wodą.
– Po chwili wylej połowę wody (ostrożnie!).
– W otworze butelki umieść kostkę lodu.
Pod kostką lodu będzie można zobaczyć mglista chmurkę.
3.„Rozpuści się czy nie?”
Potrzebne będą: sól, cukier, kakao, kawa, ryż, piasek, 6 szklanek, woda.
– Napełnij szklanki wodą (nie do pełna).
– Kolejno wrzuć do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji.
– Zamieszaj i obserwuj co się dzieje.
Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić.
4.„Woda czy klej?”
Potrzebne będą: 2 płaskie kawałki szkła (np. do mikroskopu, lusterka bez ramek itp.), woda
– Na jedno szkiełko nałóż kilka kropel wody i umieść na nim drugie szkiełko.
– Spróbuj rozdzielić oba szkiełka.
Trzeba naprawdę sporej siły, żeby rozdzielić oba szkiełka.
5.„Wyżej-niżej”
Potrzebne będą: 2 rureczki o różnej grubości, płaska miska z wodą.
– Obie rureczki trzymając pionowo umieść w wodzie.
– Zmierz do jakiej wysokości uniesie się woda w każdej z nich.
Woda w cieńszej rurce podniesie się wyżej niż w grubszej.
6.„Co pływa?”
Potrzebne będą: miska z wodą, kawałek styropianowy, kamień, zabawka, piórko, łyżka, kulka z papieru, moneta, gąbka, itp.
– Puszczaj na wodę przedmioty o zróżnicowanej strukturze.
– Porównaj ciężar i wielkość przedmiotów.
Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duży kawałek styropianu może pływać, a mała moneta utonie.
7. „Kształt wody”
Potrzebne będą: naczynia o różnym kształcie, woda
– Nalej wodę do szklanki
– Kolejno przelewaj ją do różnych naczyń
Woda nie ma kształtu – przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje.
8.„Czy lód to woda?”
Potrzebne będą: szklanka z wodą, kawałki lodu
– Nalej wodę do szklanki i zmierz jaką wysokość ma poziom wody
– Wrzuć do szklanki kilka kostek lodu
– Poczekaj aż lód się roztopi i ponownie zmierz poziom wody w szklance
Kawałki lodu pływają po powierzchni wody, gdyż są lżejsze od wody. Po rozpuszczeniu lodu w wodzie, wody jest więcej niż na początku – lód zamienił się w wodę.
9.„Lawa w butelce”
Potrzebne będą: butelka lub słoik, olej, woda, barwnik spożywczy lub farba, tabletka musująca (wapno/magnez/witamina C)
– Do butelki wlej olej, następnie zabarwioną wodę
– Następnie wrzuć tabletkę musującą
Bąbelki lewitują w butelce i nie pozwalają oderwać wzroku, a gdy do butelki z olejem i zabarwioną wodą wrzucisz tabletkę musującą, to zobaczysz prawdziwą lawę.
10.Dowolny eksperyment z wodą – taki, który już dawno chciałeś zrobić, ale nigdy nie miałeś na to czasu lub taki, który znalazłeś w sieci i bardzo Ci się spodobał.
Źródło: http://lilylife.pl/4-doswiadczenia-z-woda-zabawy-dla-dzieci/, https://www.babyboom.pl/uczen/szkolny-plac-zabaw/10-eksperymentow-z-woda
Eksperymenty dzieci w formie fotograficznej do obejrzenia na stronie facebook naszego przedszkola 🙂